Lue lisää!

Palvelu saatavissa
• suomeksi 
• ruotsiksi 
• englanniksi

Neuleohjeiden tarkastaminen

Ota yhteyttä!

Neuleohjeen tarkastamista kutsutaan myös neuleohjeen tekniseksi toimittamiseksi tai tekniseksi editoinniksi, ja se tarkoittaa neuleohjeen tarkastamista niin, että se kattaa sekä ohjeen neuleteknisten ja numeeristen asioiden että kielellisten ja terminologisten seikkojen tarkastamisen. Tarkastusprosessin tavoitteena on, että sen päätyttyä ohjeen

numeeriset ja laskettavissa olevat määreet täsmäävät ja toimivat (silmukka- ja kerrosmäärät, lisäysten ja kavennusten vaikutukset, neuletiheyden suhde neuleen mittoihin jne.)
termit ovat loogisia ja selitetty riittävän tarkasti
lyhenteet ovat loogisia ja niitä käytetään yhtenäisellä tavalla
kaaviot toimivat itsenäisesti ja täsmäävät kirjoitettujen ohjeiden kanssa (jos ne annetaan)
kuvat ja mittapiirrokset toimivat ja täsmäävät ohjeen kanssa
kaikki kirjalliset ohjeet ovat loogisia ja ohjeessa annetaan kaikki olennaiset tiedot
ohje on johdonmukainen alusta loppuun

Numeeristen ja teknisten seikkojen lisäksi tarkastetaan seuraavat asiat:
lyönti- ja kirjoitusvirheet tunnistetaan ja merkataan
• tarpeen mukaan saat ohjeenkirjoituksen tyyliin ja yleiseen selkeyteen liittyvä ehdotuksia
langankulutus tarkastetaan niin toivottaessa, kunhan laskelmia varten tarvittavat tiedot toimitetaan ohjeen mukana

Neuleohjeen tarkastusprosessi sisältää yleensä kaksi tarkastuskierrosta: 1. kierroksella suunnittelija saa palautetta neuleohjeen parantamiseksi ja 2. kierroksella varmistetaan, että tarvittavat korjaukset on tehty ja että ohje toimii kauttaaltaan. Useammat tarkastuskierrokset ovat tietysti tarvittaessa mahdollisia. Varsinaisten tarkastuskierrosten lisäksi kaikki tarkastusasiakkaani saavat kaupan päälle ohjeen nopean läpiluennan (noin 15 min) juuri ennen ohjeen julkaisua, jos niin halutaan. On aina eduksi, että ohje luetutetaan ylimääräisellä silmäparilla siinä vaiheessa.

Ohje toimitetaan tarkastettavaksi sähköisessä muodossa (PDF, Word-dokumentti yms.) ja tarkastusmerkinnät tehdään sähköisesti suoraan ohjetiedostoon. Word-dokumenttia käytettäessä pidän muutosten jäljityksen päällä, jotta tulee selväksi, mitkä ovat minun merkintöjäni. Jos neulesuunnittelijalla tai ohjeiden julkaisijalla on käytössään tyyliopas ohjeiden kirjoittamista varten, se kannattaa lähettää ohjeen mukana, jotta saan tietooni kaikki olennaiset yksityiskohdat siitä, kuinka ohjeet halutaan kirjoittaa. Tyyliopas ei tietenkään ole pakollinen väline tarkastusta varten ja ohjeen tyyli tulee yleensä ilmeiseksi pelkän ohjeenkin perusteella. Voit lähettää ohjeenkirjoitustyyliä koskevia tietoja tietysti myös sähköpostilla samalla, kun lähetät ohjeen tarkastusta varten. Pidän aina huolta siitä, että oma persoonallinen suunnittelijanäänesi säilyy läpi koko tarkastusprosessin.

Tarjoan tarkastuspalvelua seuraavilla kielillä:
• suomi
• ruotsi
• englanti



Hinnat
Tarkastuspalvelun hinta on 35 €/tunti, laskutus 15 min erissä (+ ALV 24% suomalaisille asiakkaille sekä EU:n sisäisille asiakkaille, joilla ei ole VAT-numeroa). Minimilaskutus per 30 min.

Ota yhteyttä tarkempia tietoja varten ja kysy tarkastustyön aika-arviota neuleohjettasi varten! Tarkastyötä varten tarvittavan ajan arvoin tutustumalla kyseiseen neuleohjeeseen. Voit lähettää ohjeen arvioitavaksi joko sähköpostilla tai lataamalla sen yhteydenottolomakkeen liitteeksi. Kiitos!






Mitä kaikkea neuleohjeen tarkastaminen sisältää?

"Tuija tech edited a shawl pattern for me and I was completely satisfied with her work. Her attention to detail is admirable and her edits very thorough and insightful. She was able to get into the knitter’s mind, highlighting possible pitfalls in the pattern from this perspective. Even if it wasn’t a very complex pattern to begin with, I feel like my shawl pattern improved manyfold after she was done editing it. I would absolutely recommend Tuija’s tech editing services for any knitwear designer.”

Susanna Winter, Talvi Knits



"She was able to get into the knitter’s mind, highlighting possible pitfalls in the pattern from this perspective."

Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä, niin aloitetaan!

Etsitkö ammattilaista tarkastamaan tai kääntämään neuleohjeitasi?